Observeren, signaleren en analyseren

Suzanne de Jonge-Brouwer over haar project in Ootmarsum

Een greep uit mijn carrière als gedetacheerde apothekersassistente

Een prachtige baan met veel afwisseling, leuke mensen en af en toe schrijnende verhalen. Ik kwam begin februari in Ootmarsum terecht, een prachtig klein plaatsje in Overijssel. Het leven loopt net zo als het water in het riviertje de Dinkel, het kabbelt voort. De mensen zijn rustig en het is “ons kent ons”. Pas vanaf april was hier iemand nodig, maar ik mocht al eerder aan de slag. Mijn taak: het team observeren, signaleren, bijsturen en verbeterpunten opstellen. Laat ik daar nou ontzettend van houden! Dus, daar stond ik in de apotheek met mijn blauwe notitieboekje. Ogen op steeltjes, oren open en schrijven maar. Uiteraard stond ik ook aan de balie en was ik aan het uitvullen, pas zo zie je pas echt waar de knelpunten zitten. Mijn blauwe boekje vulde zich snel met kleine verbeterpunten. Ook was er een communicatieadviseur ingeschakeld die af en toe kwam buurten en allerlei trucjes inzette om het team op de proef te stellen, schitterend om te zien! Mijn bevindingen analyseerde ik wekelijks met de apotheker en daar waar nodig werd er direct actie ondernomen. De dames in het team lieten dit toe. Super fijn, want het is altijd even afwachten hoe men dit oppikt.

De kracht van nieuw binnen komen in een team

De communicatieadviseur had de opdracht gegeven om dagelijks een spelverdeler aan te wijzen die overzicht zou houden en alles zou aansturen. Twee keer per dag werd dit geëvalueerd. Al gauw zag ik dat een paar dames binnen het team deze rol wel heel letterlijk namen, als het ze teveel werd kon de rest het “opknappen”. Ik geniet er van om dit te zien gebeuren maar ook hoe de reactie van anderen hier op is. Juist door het inzetten van een spelverdeler was er zichtbaar wie van de dames een geboren leider is en wie niet. Ongetwijfeld een herkenbare situatie in de apotheek. Een vraag die hierdoor wel oppopt, hoe zorg je dat de sterke ego’s niet de overhand nemen? Zodra je dit opmerkt, werkt het vaak het best om de persoon met vriendelijkheid te benaderen, te vragen waar diegene vastloopt en je hulp aan te bieden om de druk van de ketel te halen. Je zal merken dat de spanning afneemt en iedereen weer rustig verder kan werken.

Toen was het ineens eind april

Ik was niet meer nodig want er was ondertussen een vaste kracht gevonden. De coronadrukte was aanzienlijk afgenomen en we hebben een hele hoop kunnen verbeteren. Er was de nodige structuur aangebracht en handvatten om dit te continueren. Ik heb mijn werk met veel plezier gedaan en ik ben de apotheker en het team erg dankbaar voor het vertrouwen dat ze mij gaven. Uiteindelijk voel je je soms toch een buitenstaander die van alles komt vinden en aanpassen. Erachter komen dat dit gevoel volledig onterecht is, is erg fijn.

Lees meer over team DNFS en over onze dienstverlening.

Suzanne-de-Jong-ApothekersassistenteSuzanne de Jonge-Brouwer
Apothekersassistente bij DNFS