17 augustus 2022

Doelen behalen in de apotheek

Behaal jij de jaardoelen in jouw apotheek? Hoe monitor je gedurende het jaar de gestelde KPI’s? Kortom, hoe bepaal je of je al dan niet tevreden bent over afgelopen jaar? In onze laatste nieuwsbrief schreven we over enkele tips voor een rustige jaarafsluiting. We ontvingen een aantal reacties over de tip ‘maak een jaarplanning’. Een goede aanleiding om daar wat dieper op in te zoomen, daarnaast geef ik een aantal extra tips.

aron-blankestijn
Aron Blankestijn Partner
aron-fietsen-doelen

De Muur van Geraardsbergen is voor mij een bijzondere plek.

Voor mij betekent deze plek grenzen verleggen en mezelf verbazen. Op deze plek heb ik een aantal jaar geleden deelgenomen aan een triatlon, te zien op de afbeelding bij deze blog. Waarom dit relevant is? Het behalen van deze triatlon is mij gelukt dankzij:

  • Een duidelijk gesteld doel
  • Een haalbaar plan voor hoe ik mijn doel kon behalen
  • De discipline om dit plan te volgen

Laat deze punten nou exact zijn wat er nodig is bij het maken van een jaarplan, ook in de apotheek.

Doelen stellen

Een essentieel onderdeel om te kunnen evalueren, is het hebben van een doel. Immers, zonder doel maakt het toch ook niet uit welke kant je op gaat? Als we bij DNFS onze jaardoelen bepalen, denken we groots. We willen onze grenzen verleggen. Echter, het moet wel realistisch zijn. Het is erg teleurstellend als je in februari al kunt concluderen dat je de gestelde doelen niet gaat behalen. Een doel moet uitdagend en stimulerend zijn en je mag er best een kleine knoop van in je maag krijgen.

Om dichterbij het bereiken van je doel te komen, kan het helpen dit te verdelen in subdoelen. Daarnaast is het belangrijk om naar meer te kijken dan alleen een omzetdoelstelling. Bij DNFS vinden we betrokkenheid van collega’s, klanttevredenheid en nieuwe partnerships net zo belangrijk. Stel, we bereiken de omzetdoelstelling wel maar presteren niet goed met betrekking tot de andere gestelde doelen, dan stellen wij einde jaar niet dat we tevreden zijn. Om een doel en subdoelen op te stellen, kun je jezelf de vraag stellen: wanneer ben ik tevreden? Een advies hierbij is om dit samen met het team te doen. Zo voelt iedereen zich betrokken en heeft een ieder zijn of haar mening over het jaarplan en de doelen kunnen uiten. Zo staan gedurende het jaar dat de doelen bereikt moeten worden, de neuzen dezelfde kant op en is er een gedeelde verantwoordelijkheid om de doelen te behalen.

Plannen maken

Zonder plan, is je doel een lege huls. Als je een team wil inspireren om een bijdrage te leveren in het halen van een doel, is het belangrijk om een plan te hebben. Wil je 60% van de patiënten inkloppen in de herhaalservice, maar ligt er geen plan van aanpak? Dat kan zorgen voor stress en juist extra werk. Ik vind dat we bij DNFS een mooie balans hebben gevonden tussen het volgen van onze concrete plannen en het bewaren van flexibiliteit. Hiermee bedoel ik dat we tot op zekere hoogte vooraf bepalen hoe we onze werkzaamheden willen uitvoeren, maar onszelf ook de ruimte geven om van het gebaande pad af te wijken of de invulling aan te passen.

Discipline houden

Doel gesteld? Check. Goed plan? Check. Plan gevolgd? GESLAAGD. Het is van doorslaggevend belang om je plan ook daadwerkelijk te volgen. Soms is die discipline een kwestie van doen. Bijvoorbeeld ook om 18:05 die ene patiënt nog even vragen of diegene in de herhaalservice kan. De andere keer is het een kwestie van laten. Bijvoorbeeld in plaats van dat ene kopje koffie een aantal patiënten bellen voor een medicatiereview. Ik vind het zelf soms best moeilijk om door te zetten wanneer ik geen vorderingen zie bij DNFS op basis van een subdoelstelling. En eerlijk is eerlijk, ik heb ook echt niet áltijd mijn sportschema gevolgd toen ik aan het trainen was voor de triatlon. Bij DNFS kijken we aan het eind van het jaar terug. Daarom zou je kunnen overwegen om zo rond de kerstperiode het jaarplan van het afgelopen jaar nog eens onder de loep te nemen. Misschien met een glaasje champagne, als je concludeert tevreden te zijn over het afgelopen jaar.

Nieuwsgierig hoe het jaarplan van DNFS eruit ziet? Eens sparren over hoe ik het proces ervaar en welke hobbels ik over moet? Neem contact op! Voor nu ga ik weer aan de slag met het jaarplan van DNFS voor 2022.

Originele publicatiedatum: 2 december 2021

Waar kunnen wij jouw organisatie mee helpen?

Wij brengen professionals en organisaties in de farmaceutische sector bij elkaar. Benieuwd wat we voor jou organisatie kunnen betekenen?

Bekijk onze diensten
Man zit lachend achter laptop

Dit vind je misschien ook interessant

Twee mensen in gesprek op kantoor

Personeelsverloop tegengaan in de apotheek

Op veel plekken is een hoog personeelsverloop, ook in de apotheek. Het is de uitdaging om medewerkers aan jouw apotheek te binden en vast te houden, maar hoe doe je dat in deze tijd? Wij delen vier tips.<br /> <br /> De beleving van medewerkers wordt ‘employee experience’ genoemd en speelt een grote rol in het loyaliteit naar een werkgever toe. Talentvolle en gemotiveerde werknemers zijn uiteindelijk degenen die het succes van de apotheek bepalen. Des te belangrijker is het om te investeren in de employee experience van jouw medewerkers.<br />

Lees verder
Apotheker schrijft informatie over medicatie

Jonge talenten in de farmaceutische industrie

Vanuit de opleiding de farmaceutische industrie in – een kijkje in het werk van een Quality Engineer bij Sanquin Plasma Products.<br /> <br /> Sinds 2013 zijn wij partner van de farmaceutische industrie. Dankzij onze goede relatie met de opleiding Farmacie en diverse studieverenigingen beschikken we over een groot netwerk van net-afgestudeerden en professionals. De focus in deze dienstverlening ligt voor ons op kwaliteit, betrokkenheid en langdurige samenwerkingen.<br /> <br /> De vraag naar ambitieuze talenten met een farmaceutische achtergrond blijft toenemen. Jong farmaceutisch talent enthousiasmeren en binden is een uitdaging, maar tegelijkertijd essentieel voor een future-proof organisatiestrategie.

Lees verder
Petra Hoogland

Petra Hoogland over het belang van nierfunctie-gegevens

Petra Hoogland, (apotheker, clinical pharmacist bij Service Apotheek), heeft als missie de betekenis van de apotheker in de Dikke van Dale aan te passen. Volgens haar benadeelt de huidige benaming het apothekersvak. Een apotheker heeft namelijk niet alleen kennis van medicijnen, maar ook kennis van het menselijk lichaam en het menselijk gedrag. Door de juiste erkenning te geven aan het vak, wordt de daadwerkelijke waarde van apothekers bekender. Apothekers zijn zorgspecialisten die naast het uitgeven van medicijnen de patiënt met raad en daad bijstaan. Hierdoor wordt veilig medicijngebruik gewaarborgd.

Lees verder