17 augustus 2022

Petra Hoogland over het belang van nierfunctie-gegevens

Petra Hoogland, (apotheker, clinical pharmacist bij Service Apotheek), heeft als missie de betekenis van de apotheker in de Dikke van Dale aan te passen. Volgens haar benadeelt de huidige benaming het apothekersvak. Een apotheker heeft namelijk niet alleen kennis van medicijnen, maar ook kennis van het menselijk lichaam en het menselijk gedrag. Door de juiste erkenning te geven aan het vak, wordt de daadwerkelijke waarde van apothekers bekender. Apothekers zijn zorgspecialisten die naast het uitgeven van medicijnen de patiënt met raad en daad bijstaan. Hierdoor wordt veilig medicijngebruik gewaarborgd.

Camille van den Boorn
Camille van der Boorn Content Marketeer

Dikke Van Dale: apo·the·ker – wettelijk bevoegd bereider en verkoper van geneesmiddelen

Petra zit al ruim 20 jaar in het vak en heeft inmiddels al honderden apothekers opgeleid in het uitvoeren van medicatiebeoordelingen. Voor een goede medicatiebeoordeling is klinisch denken en handelen een expertise die van groot belang is als het gaat om medicijngebruik te optimaliseren. Door het hebben van de nierfunctie van de patiënt kan een apotheker pas voor volledig veilig medicijngebruik zorgen. “Op dit moment heeft de apotheker regelmatig geen toegang tot de informatie over de nierfunctie van de patiënt, dit brengt het risico met zich mee dat de apotheker niet de juiste medicatiedosis meegeeft”, aldus Petra.

‘’Een apotheker zonder nierfunctie-gegevens is als een kapper zonder schaar’’

Het belang van de nierfunctie

De nieren zijn het orgaan dat 80 procent van de ingenomen medicatie verwijderen. Is de apotheker niet op de hoogte van de nierfunctie, dan bestaat de kans dat de patiënt ‘vergiftigd’ wordt. Het is belangrijk om te checken waarvoor de medicatie genomen moet worden. Dit klinkt misschien logisch, maar is van cruciaal belang in combinatie met de status van de nierfunctie. Op basis van deze twee aspecten kan de apotheker namelijk een besluit nemen over hoe de medicatie moet worden ingenomen en welke dosis moet worden meegegeven om het gewenste resultaat te krijgen.

“Als een jonge vrouw aan de balie komt voor bètablokkers, kun je er als apotheker vaak vanuit gaan dat de medicatie voor migraine is voorgeschreven, maar 100 procent zeker weet je het niet. De kans bestaat dat zij een hartaandoening heeft en daarvoor de blokkers slikt”, vertelt Petra. “Hoe dit medicijn moet worden ingenomen, hangt dus af van de reden van voorschrijven”.

Het onbekende imago

Op dit moment gaan nog veel mensen naar de huisarts met vragen over de voorgeschreven medicatie, terwijl ze hiervoor vaak beter naar de apotheker kunnen gaan. Een apotheker heeft kennis van de verschillende soorten middelen en de werking ervan op het individu. Om te weten waar de klacht vandaan komt en hier een diagnose voor te krijgen, moet men natuurlijk nog steeds bij de huisarts zijn.

Petra: “De apotheek heeft nu vaak een beetje een onbekend imago, je komt er langs voor de medicatie die je voorgeschreven hebt gekregen en verlaat vervolgens weer de apotheek met de hoop dat alles klopt”. Volgens Petra zit precies daar het probleem.

“Veel mensen zijn niet op de hoogte van het feit dat je juist met medicatievragen bij de apotheker moet zijn”.

Apothekers zijn de specialisten

Petra is van mening dat apothekers hun expertise meer mogen toe-eigenen. “Wij zijn namelijk de specialisten met de kennis van de middelen en wat deze doen met het lichaam”. Voor het toe-eigenen zijn er twee dingen nodig volgens haar: de nierfunctie van onze patiënten in handen hebben, zodat we ons vak goed kunnen uitoefenen én uitdragen dat apothekers de kennis hebben van medicatieveiligheid. Als deze twee dingen kloppen, zal de erkenning ook gaan komen.

Door aan patiënten te laten zien dat je de kennis hebt en deze op de persoon weet toe te passen, en daarmee tot een beter medicijnadvies komt, ontstaat het gewenste imago vindt Petra. “Laatst zag ik een folder liggen waarin gesproken werd over ‘uw behandelaar en apotheker’, maar wij zijn zowel medicijnspecialist, als behandelaar. En dus had ik liever gezien dat er had gestaan ”uw behandelend arts en apotheker”.

Als apotheker kan je aantal dingen zelf doen, zegt Petra. “Begin met het bellen van de huisarts en blijf vragen naar de ontbrekende nierfuncties van jouw patiënten. Maak bekend aan de huisartsen én aan de patiënten dat het niet hebben van deze gegevens risico’s met zich mee brengt voor het gebruik van medicijnen. En neem de tijd voor dit gesprek. Sommige mensen zijn niet op de hoogte van het gevaar, leg het belang rustig uit, dan zijn de meeste mensen bereid om hun gegevens te delen.”

Petra maakt zich hard voor de aanpassing in de Dikke Van Dale: “Want onthoud: een apotheker zonder nierfunctie-gegevens, is als een kapper zonder schaar”. Vanuit DNFS moedigen wij dit aan. Dagelijks zien wij het belang van de specialistische rol van apothekers bij de start en het behoud van veilig medicijngebruik. Waardoor wij helemaal achter de missie van Petra staan.

Originele publicatiedatum: 23 maart 2022

Fotograaf: Marjolein Annegarn 

Meer weten?

Wil je met ons in contact komen over dit onderwerp? Of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.

Neem contact
Man zit bellend achter laptop

Dit vind je misschien ook interessant

aron-fietsen-doelen

Doelen behalen in de apotheek

Behaal jij de jaardoelen in jouw apotheek? Hoe monitor je gedurende het jaar de gestelde KPI’s? Kortom, hoe bepaal je of je al dan niet tevreden bent over afgelopen jaar? In onze laatste nieuwsbrief schreven we over enkele tips voor een rustige jaarafsluiting. We ontvingen een aantal reacties over de tip ‘maak een jaarplanning’. Een goede aanleiding om daar wat dieper op in te zoomen, daarnaast geef ik een aantal extra tips.

Lees verder
Beatrixziekenhuis vooraanzicht

Interview met Mark van der Wouden | Beatrixziekenhuis

We spreken Mark van der Wouden, afdelingshoofd klinische farmacie in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Al langere tijd werken we nauw met Mark samen. We bieden het Beatrixziekenhuis vanuit DNFS ondersteuning wanneer de organisatie behoefte heeft aan nieuw of extra personeel. We zijn Mark dankbaar dat hij de tijd wilde nemen om zijn inzichten en uitdagingen van de afgelopen tijd met ons te delen.<br />

Lees verder
Twee mensen in gesprek op kantoor

Personeelsverloop tegengaan in de apotheek

Op veel plekken is een hoog personeelsverloop, ook in de apotheek. Het is de uitdaging om medewerkers aan jouw apotheek te binden en vast te houden, maar hoe doe je dat in deze tijd? Wij delen vier tips.<br /> <br /> De beleving van medewerkers wordt ‘employee experience’ genoemd en speelt een grote rol in het loyaliteit naar een werkgever toe. Talentvolle en gemotiveerde werknemers zijn uiteindelijk degenen die het succes van de apotheek bepalen. Des te belangrijker is het om te investeren in de employee experience van jouw medewerkers.<br />

Lees verder