Wanneer therapietrouw van levensbelang is

26 November 2021
- Anouk de Vetter

Je hebt het niet kunnen missen. Onder leiding van een cardioloog van het UMC Utrecht is de eerste implantatie van een kunsthart werkelijkheid geworden in Nederland. Al sinds 2017 lopen de voorbereidingen om deze patiënt, die samen met jaarlijks 120 anderen op een wachtlijst staat door een tekort aan donorharten, een kunsthart te geven. Het hart bestaat uit een combinatie van polyurethaan en biologisch materiaal uit het hartzakje van een rund. Geïntegreerde software en elektronica, sensoren en kleppen zorgen ervoor dat het hart nagenoeg werkt zoals een natuurlijk hart.

 

Een grote medische doorbraak en tot nu toe succesvol. Dit eerste kunsthart in Nederland zal hopelijk niet het eerste blijven en wij vragen ons af, hoe gaat de apotheek met patiënten om die een orgaantransplantatie hebben ondergaan? Therapietrouw blijven is altijd al een uitdaging, maar wat als dit van levensbelang kan zijn? Als medicatie niet of niet goed wordt ingenomen, kan een lichaam een orgaan afstoten. Daarom is goed medicijngebruik belangrijk en hierbij spelen apothekersassistentes een belangrijke rol. Op basis van onze ervaring in de praktijk, kunnen we een aantal waardevolle adviezen formuleren.

 

Dé sleutel tot therapietrouw bij patiënten, is gespreksvoering. Er moet wederzijds begrip zijn en ruimte voor een open gesprek. Een patiënt moet het belang van het juist innemen van de medicatie begrijpen, maar ook de apothekersassistent heeft aan zijn of haar kant in begrip iets te managen. Zo is het belangrijk te begrijpen dat nieuwe medicatie spannend is, laat staan wanneer je één van de eersten in Nederland bent die deze behandeling doorloopt. Er kan weerstand en onzekerheid ontstaan, nog los van alle emoties die daarnaast op een patiënt afkomen.

 

Een aantal tips zijn als volgt. Sluit aan bij de patiënt en pas je communicatie aan aan je gesprekspartner. Dit kun je doen door écht te luisteren en te kijken. Niet alleen de verbale communicatie is van belang, ook de non-verbale communicatie zegt veel over of een patiënt begrijpt wat er gaat en moet gebeuren. Emoties komen tot uiting in het gezicht en zo kun je bijvoorbeeld aan iemand aflezen of er onbegrip aanwezig is. Fronst iemand of zie je een wat wazige blik, stap er dan niet overheen en ga het gesprek aan.

 

Het stellen van checkvragen is een goed middel om te bepalen of de patiënt veilig naar huis kan om de behandeling daar voort te zetten. “Begrijpt u wat ik zojuist heb verteld?” “is het innameschema helemaal duidelijk? Ook de patiënt een samenvatting laten geven van het vertelde verhaal, kan goed werken.

 

Besteed nooit te weinig aandacht aan de emoties en vragen van de patiënt. Zijn er nu al vragen, wat denkt iemand erover en zijn er al emoties op te sporen ten opzichte van de te volgen behandeling?

 

Visuele of schriftelijke ondersteuning kan een verhaal wat extra kracht geven. Van een gesprek blijft lang niet alles hangen, geef daarom een patiënt de belangrijkste informatie mee naar huis.

 

Kortom: aanpassen aan de patiënt op alle mogelijke vlakken, bevordert de therapietrouw. Bespreek daarom of het gebruik van medicatie past het in het dagelijks leven van de patiënt. Zijn er bijvoorbeeld ochtend- of avondroutines waarin het medicijngebruik mee kan, of kan het werken om een ‘pilwekker’ te zetten? Dan wordt de kans op vergeten verkleind.

 

Transparantie in communicatie zorgt niet alleen voor eerlijkheid, maar ook duidelijkheid in een verhaal. Vertel daarom wat iemand kan doen bij het vergeten van de medicatie en benadruk nogmaals het belang van het goed opvolgen van de adviezen.

 

Luister, observeer en blijf polsen bij de patiënt of alles duidelijk is. Vergeet hierin niet om na een aantal dagen te patiënt te bellen met de vraag of alles nog steeds duidelijk is, of dat er inmiddels toch vragen zijn. Liever één keer teveel dan één keer te weinig!

 

Onze apothekersassistenten oefenen dagelijks met goede gespreksvoering in de praktijk en zijn expert op dit gebied. Heeft u behoefte aan een ervaren assistente om uw team (tijdelijk) te versterken? Neem dan contact op met ons!

anouk-de-vetter-recruiter-de-nederlandse-farmaceutische-support

Anouk de Vetter

Teammanager & recruiter

anouk@dnfs.nl
M: +31 (0)6 81 96 30 06
T: +31625388015

Andere Blogs

Interview met Mark van der Wouden, afdelingshoofd klinische farmacie Beatrixziekenhuis

“Houd aandacht voor je mensen maar ook voor jezelf. Zorg goed voor jezelf, ondanks alles wat er op je afkomt. Zo kun je er uiteindelijk…

Doelen behalen in de apotheek

Behaal jij de jaardoelen in jouw apotheek? Hoe monitor je gedurende het jaar de gestelde KPI’s? Kortom, hoe bepaal je of je al dan niet…

Hoe een veranderlijke tijd voor verbeteringen in de apotheek kan zorgen

De wereld is veranderd. In de apotheek betekent dit een groeiende behoefte aan afhaalkluizen, veel meer beeldbellen en ander contact met de patiënt. Zelfs de…

Professionals uit de openbare apotheek, een uitkomst voor het ziekenhuis

Een jaar of acht werkte ze in dezelfde openbare apotheek. Een fijne, veilige plek waar ze precies wist waar ze aan toe was. Toch begon…

De overstap naar het ziekenhuis: werven én inwerken

Een overstap van de openbare apotheek naar het ziekenhuis – iets dat veel apothekersassistentes wel willen, maar vaak onmogelijk lijkt. Terwijl tegelijkertijd veel ziekenhuizen op…

Jonge talenten in de farmaceutische industrie

Vanuit de opleiding de farmaceutische industrie in – een kijkje in het werk van een Quality Engineer bij Sanquin Plasma Products    Sinds 2013 zijn…

De toekomst en het belang van VTGM

Steeds meer ziekenhuizen lopen tegen hetzelfde probleem aan: de instroom van nieuwe bereidingsassistentes met de juiste ervaring. De rol van de bereidingsassistente in het ziekenhuis…

Hoe Anouk apothekers en managers ontlast door middel van werving en selectie

In de wereld van de farmacie is detachering allang geen onbekend begrip meer. Steeds meer organisaties richten zich op het detacheren van professionals en steeds…

De rol van Willie bij de overstap van AIS

Sinds ruim 1,5 jaar werk ik als apothekersassistente voor DNFS en dit bevalt me tot nu toe erg goed. De persoonlijke omgang en de verschillende…

DNFS is FD Gazellen 2020

DNFS is voor de eerste keer uitgeroepen tot één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Daarmee zijn wij een van de FD Gazellen 2020….