Consultancy openbare apotheken

Op welke vlakken valt er winst te behalen in de apotheek? Of overtuigd van een efficiënte organisatie en dit graag bevestigd zien? Geïnteresseerd in welke verbeterpunten er komen vanuit een objectieve sparringpartner? DNFS | De Nederlandse Farmaceutische Support biedt openbare apotheken de kans om beter te presteren. De consultant (een ervaren apotheker) neemt de bedrijfsvoering onder de loep, geeft advies en helpt bij de implementatie. Benieuwd hoe we dit doen?

 

Quickscan en implementatie 

Een ervaren consultant apotheker komt langs in de apotheek. We bespreken samen de uitdagingen en onderwerpen die in de apotheek aan de orde zijn. De consultant voert vervolgens een quickscan uit en neemt de bedrijfsvoering onder de loep. Aan de hand van een scorecard wordt er op verschillende vlakken advies gegeven. Zo wordt zichtbaar waar nog winst te behalen valt. Bovendien geeft de scorecard inzicht in de concrete meerwaarde voor de apotheek.

 

De implementatie van deze adviezen kunnen ook door medewerkers van DNFS uitgevoerd worden. In dat geval begeleidt de consultant apotheker onze implementatiemedewerkers.

De voordelen op een rijtje:

  • Inzicht in verbeteringen in de apotheek
  • Concreet zicht op de Return on Investment
  • Bepaal zelf welke onderwerpen een opvolging krijgen
  • Professionele implementatie
  • Scherp tarief
thomas-desktop-2-400x400

Onderwerpen en expertise

Cosultancy openbare apotheken

De quickscan richt zich primair op de bedrijfsvoering in de apotheek. Onderstaande disciplines vallen binnen onze expertise. Uiteraard heeft de consultant apotheker oog voor input of vragen die specifiek voor de betreffende apotheek van toepassing zijn.

Inkoop en voorraadbeheer

De consultant apotheker bestudeert in hoeverre er sprake is van suboptimale inkoop. Hierbij komen substitutie, bestelfrequentie en sturing parallel aan bod. Er wordt een besteladvies gegeven aan de hand van de omloopsnelheid, service, beschikbare ruimte en de waarde van de producten. Daarnaast wordt beoordeeld of de voorraad kloppend is en of de gehanteerde vulmethode nog aansluit bij de apotheek.

 

Logistieke processen

De consultant apotheker onderzoekt hoe de apotheek omgaat met verschillende hulpsystemen. Kan hier effectiever gebruik van worden gemaakt, of zijn er inmiddels andere hulpsystemen beter toepasbaar in de apotheek? De herhaalservice, baxtering, afhaalkluizen en SmartFill/Centralfill/Speedfill passeren de revue.

Klanttevredenheid

De consultant apotheker bekijkt de PREM scores van de apotheek en maakt een overzicht met thema’s waar winst valt te behalen. Per thema worden adviezen gegeven over wat de apotheek kan doen om deze thema's naar een hoger niveau te tillen. Thema's zoals gastvrijheid en klantvriendelijkheid komen hierbij aan bod.

Preferentiebeleid

De consultant apotheker bespreekt het patiëntenbestand en het huidige preferentiebeleid. Zo wordt de preferentiegraad in samenwerking inzichtelijk gemaakt. Nu wordt concreet zichtbaar wat de meerwaarde is voor de apotheek. Dit overzicht wordt met de apotheek besproken, alsmede tips en tricks voor de samenwerking met de voorschrijvers en de afspraken met Medische Noodzaak. Een implementatie die uit dit onderdeel kan voortvloeien, is dat medewerkers van DNFS onder begeleiding van de consultant apotheker het gesprek aangaan met een deel van de patiënten. Met als doel de preferentiegraad te verhogen.

Interne organisatie

Binnen dit thema komen diverse zaken aan bod. Hier heeft de apotheek de mogelijkheid om potentiele interne pijnpunten aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan: papierloos werken, kundigheid en samenwerking binnen apotheekteam, bezetting versus receptregels, toegankelijkheid van de apotheek, online diensten en privacy.

Advies van een ervaren consultant apotheker

Benieuwd hoe onze consultant apothekers kunnen helpen? We komen graag in contact.

DNFS Contact
aron-blankenstein-partner-dnfs

Aron Blankestijn

PARTNER