Jaarlijkse ratrace van de Prem en preferentie in de praktijk

25 January 2021
- Bart van der Arend

Ieder jaar vallen de scorelijstjes van VGZ, CZ en Zilverenkruis weer op onze mat en zoals ieder jaar is de inhoud hiervan weer een verrassing. Een soort roulette, waarbij de kans op een fantastisch resultaat even groot is als op totale teleurstelling.

 

Hoe goed je als apotheker ook je best doet en hoe braaf je ook de regels volgt, elk jaar veranderen de spelregels weer een klein beetje. Afgelopen jaar was daarop geen uitzondering. Onze drie apotheken bevinden zich in het mooie Brabant en voeren al jaren gehoorzaam het door VGZ en CZ gedicteerde beleid. Braaf worden de regels opgevolgd; declareren wat je aflevert, de Prem doen zoals dat hoort en alle MFB’s uitvoeren om ook op de zorginhoudelijke thema’s tot de betere jongetjes van de klas te behoren.

Fluctuerende classificaties

Je zou verwachten dat met hetzelfde beleid, hetzelfde kwaliteitshandboek en dezelfde aanpak er in elke apotheek elk jaar vergelijkbare resultaten behaald zouden worden. In ons geval, een goed beoordeelde apotheek. Echter is niets minder waar. Onze apotheken hebben alle classificaties inmiddels al een keer gehad. In één jaar, een apotheek met classificatie E, D en A en dit is ook wel eens anders om geweest. Nu gaat dit enkel nog om de classificatie vanuit de VGZ, ook bij de anderen zijn we in staat om van een lage naar een hoge beoordeling te gaan en weer terug.

 

Niet perse iets wat ons apothekers moed en motivatie geeft. We doen allemaal hard ons best om zo goed mogelijke zorg te leveren en verliezen hierbij de patiënt nooit uit het oog. Als ik voor onszelf spreek, durf ik zonder blozen te zeggen dat onze preferentiegraad echt goed is. Pas zodra we gaan weigeren naar patiënten te luisteren en enkel uitvoeren wat wenselijk is vanuit zorgverzekeraars, wordt dit een ander verhaal. Hoe mooi de woorden ook zijn als het gaat om medische noodzaak, het lijkt niet de bedoeling dat hier daadwerkelijk uitzonderingen in gemaakt worden.

 

Het voelt soms alsof de grenzen ieder jaar een beetje opschuiven omdat een collega zo in het nauw gedreven door de gederfde inkomsten een verbod legt om nog iets anders dan pref af te leveren. Het gemiddelde schuift iets omhoog, en wij als apotheek dus iets omlaag. En dan de baxter nog daar gelaten, een volledig in transparant systeem dat bepaalt hoe goed je als apotheek bent op basis van twee à drie wekelijkse leveringen en preferente afleveringen. Deze laatste heb je als apotheek niet in de hand, omdat je verplicht bent te declareren wat de verpakker erin stopt.

 

En wij maar ons best doen. We kunnen ons aan dit gevoel vasthouden, of we kunnen denken in oplossingen. En daarom gaan wij het dit jaar eens anders doen. We blijven nog steeds braaf in de leer, maar in plaats van ons volledig te concentreren op de lijstjes van de zorgverzekeraars gaan we ons richten op onszelf.

Hoe helpt de quickscan van DNFS de frustratie te verlichten?

In samenwerking met DNFS worden de bleeders gelokaliseerd om deze vervolgens na te bellen en te luisteren of de gekozen oplossing ook daadwerkelijk nog de beste is. De tweede uitgifte wordt middels de HEBO regels van Service Apotheek onder handen genomen. Het effect? Nog beter worden in ons patiëntencontact. Daarnaast wordt ingezet op het beter volgen van de N-alerts, de herhaalmodule en baxterinzet om de apotheek gestroomlijnder dan ooit te maken en de gemiste marge proberen op die manier te compenseren.

 

Samen met een expert van DNFS kunnen we hierin naar verwachting een hoop puntjes op de ‘i’ zetten. Dat zorgt in ieder geval voor een glimlach op het gezicht van de patiënt, de medewerkers en (hopelijk) de accountant.

 

Laten wij beginnen met die glimlach! Als we de lijstjes mogen geloven, is het goed doen niet vanzelfsprekend. Laten we dan maar gewoon goed zijn, een geruststellende gedachte voor zowel de patiënt als onszelf. Wij wachten ieder jaar rustig af wat de rouletteschijf der besparingen ons dit jaar laat zien. Met kwaliteit heeft dat in ieder geval weinig te maken, die kwaliteit dragen we ieder voor zich op een andere manier wel uit!

 

Benieuwd hoe DNFS kan helpen? Meer weten over de Quickscan? Lees meer over Consultancy voor openbare apotheken.
Neem direct contact op.

bart-van-der-arend-apotheker-dnfs

Bart van der Arend

Apotheker

bart@dnfs.nl

Andere Blogs

Communicatie is key!

“Leg uit wat en waarom je iets doet, zo weet de patiënt waar hij aan toe is.”   Dit kreeg ik te horen toen ik…

De stille kracht in het onderzoek naar weerbaarheid tegen COVID-19

Charlotte is begonnen in het kantoorteam en bekleedt tegenwoordig een gecombineerde rol waar ze zich nog steeds bezig mag houden met haar passie; het vak…

Detacheringsproject in een achtbaan

Diana is werkzaam als apothekersassistente bij DNFS. Ze geeft ons een kijkje achter de schermen als gedetacheerde.   Detacheringsproject Na even uit het vak te zijn geweest…

Bart maakt zich hard voor jonge ambitieuze apothekers

Bart van der Arend biedt kansen voor apothekers. Ben jij op zoek naar een registratieplek met uitstekende opleiders? En wil jij volledig meedraaien in een…

Observeren, signaleren en analyseren

Een greep uit mijn carrière als gedetacheerde apothekersassistente Een prachtige baan met veel afwisseling, leuke mensen en af en toe schrijnende verhalen. Ik kwam begin…

Mijn werk als apothekersassistente en mijn kennis over dermatologie

Elize de Visser is apothekersassistente bij DNFS. Ze deelt haar ervaring. Dermatologie, de impact van huidaandoeningen Tijdens mijn werk als apothekersassistente zie ik dagelijks veel…

De coronasituatie in de apotheek

Ouassima Sakkour over wat corona betekent in haar apotheek. Wat is er anders in de apotheek sinds corona? De patiëntenstroom is anders dan voor corona….

Wat Anouk (tot) haar rol bij DNFS bracht

Anouk de Vetter is deel van het DNFS team als teammanager en recruiter. Ze vertelt over haar werkzaamheden. Gewoon ‘doen’ Eigenlijk altijd al ben ik…

Weerstand aan de balie, hoe ga je daar mee om?

Momenteel werkt Jamila als apotheker in het detacheringsteam van DNFS. Ze heeft veel facetten van het vak langs zien komen. In de openbare apotheken ligt…