Hoe een veranderlijke tijd voor verbeteringen in de apotheek kan zorgen

29 July 2021
- Dirk Jan Seckel

De wereld is veranderd. In de apotheek betekent dit een groeiende behoefte aan afhaalkluizen, veel meer beeldbellen en ander contact met de patiënt. Zelfs de behoeftes van de patiënt zijn door de veranderingen anders geworden.

 

De eerste maanden van 2021 waren opnieuw maanden waarin het een stuk rustiger was in de apotheek dan gebruikelijk. Patiënten meden nog steeds de eerste lijn, waardoor er minder farmaceutische zorg verleend kon worden. Ook werden door Zilveren Kruis de hulpmiddelen weggehaald uit de apotheek, omdat dit zogenaamd beter zou zijn voor de patiënt. Vanaf maart zien we gelukkig weer een herstel en neemt de drukte weer toe in de apotheek.

 

Ik zou liegen als ik zeg dat de nieuwe manier van werken geen uitdagingen met zich mee brengt. Verschillende taken en werkzaamheden zijn weggevallen en wat doe je met deze gaten? Het opnieuw bekijken van je formatie is natuurlijk een makkelijke oplossing. Toch is het anders inzetten van je mensen een veel sterkere en duurzamere oplossing. Een andere inrichting van het apotheekteam en de werkzaamheden kan een uitkomst zijn zonder te hoeven snijden in personeel.

Ruimte door verandering

Veranderingen brengen namelijk ook ruimte met zich mee. Er is bijvoorbeeld meer aandacht voor de patiënt mogelijk. Daarnaast betekenen veranderingen ook dat er meer vragen komen. Weggevallen hulpmiddelen bijvoorbeeld zijn lastig uitlegbaar, of je kunt te maken hebben met mensen die moeite hebben om zich aan te passen aan het nieuwe normaal. Grote veranderingen zijn daarom vaak een mooi moment om wat meer tijd aan de patiënt te besteden. Omdat er een verandering in werk ontstaat, is er ook meer ruimte voor een goed gesprek. Over de behoeftes van de patiënt bijvoorbeeld. Dit kan onder andere gedaan worden tijdens de medicatiebeoordelingen; een mooi moment om weer even écht in contact te komen met de patiënt.

Je apotheek(team) anders inrichten

Maar hoe doe je dat dan, het anders inzetten van je mensen en middelen? Nota bene kosten veranderingen en verbeteringen doorvoeren tijd. In de snak naar efficiëntie moet een blijvende balans zijn met de reguliere bezigheden. En juist het tijdrovende werk om uw apotheek te blijven verbeteren, kan een DNFS consultant van u overnemen.

 

Een voorbeeld ter illustratie. Door de opkomst van afhaalkluizen ontstaat er wat vervreemding in het persoonlijke contact tussen patiënt en apothekersassistent. Afhaalkluizen hebben natuurlijk alles te maken met logistiek en voorzien in de behoefte van de patiënt. Het is als apotheker tegenwoordig hot om te blijven zoeken naar het beste werkproces en het juiste type kluis. Ook dit kost de nodige tijd wanneer je dit als apotheker volledig in je eigen macht wil houden. Onze consultants kunnen adviseren in de beste werkwijze en helpen in het keuzeproces. Tussen central filling of een systeem op locatie bijvoorbeeld. Ook op het gebied van personeelscapaciteit kunnen zij meedenken. De versnelling in het aanbod van afhaalkluizen wekt de indruk direct weerslag op het aantal FTE in de apotheek te hebben, maar dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Wel kan het personeel op een andere manier ingezet worden. Hetzelfde gevolg heeft de algehele verandering in contact. Videobellen is de norm, er is simpelweg minder tijd nodig voor hetzelfde gesprek. Gebleken is dat de opkomst van digitale meetings vele malen groter is dan in real life. Te denken is aan overleg met de thuiszorg of locatiemanagers van tehuizen en FTO’s bijvoorbeeld. In de post-Corona tijd merken we dat overlegstructuren voortaan hybride worden georganiseerd, omdat men wel het persoonlijk contact wil behouden. Een deel zal fysiek worden georganiseerd, maar het grootste deel zal online de standaard worden.

De quickscan

De quickscan van DNFS kan inzicht geven in alle uitdagingen waarmee je als apotheker te maken hebt. Hoe de kluis zo efficiënt mogelijk het werk kan doen in combinatie met het track & tracesysteem bijvoorbeeld. Of de uitvoerende consultant denkt mee in een oplossing voor de veranderende werkzaamheden. Want laten we eerlijk zijn, de personeelskosten wil je zo efficiënt mogelijk inzetten. Uiteindelijk zijn kostenplaatje en efficiëntie belangrijk. Onze dienst kan hier sterk aan bijdragen, zonder dat je hier zelf al je waardevolle tijd aan kwijt bent.

 

Een lang verhaal kort: als apotheker móet en kun je het werk anders inrichten en je wilt en kunt niet alles zelf bedenken. Laat staan implementeren. Een externe adviseur kan hierin enorm ontlasten en is zowel objectief als onafhankelijk. De apotheker-consultants van DNFS kunnen een uitkomst zijn om mee te denken. De ontstane gaten in de werkzaamheden van het team kunnen worden opgevuld en tegelijkertijd worden de behoeften van patiënten die net wat meer aandacht nodig hebben, vervuld. Jij focust je op de apotheek werkzaamheden en vult aan waar nodig. Uiteraard word je helemaal meegenomen in de implementatie van de verbeteringen, zodat je volledig op de hoogte bent en het werk van de consultant uiteindelijk zelf kunt overnemen.

 

Advies op maat is voor ons een belangrijk uitgangspunt, voor iedere organisatie past een andere oplossing. Wij helpen je graag te bekijken welke ‘keuken’ je hebt en kijken samen met jou naar mogelijke verbeteringen in de huidige werkwijze.

 

Benieuwd hoe DNFS kan helpen? Meer weten over de quickscan? Lees meer over consultancy voor openbare apotheken. Neem direct contact op.

dirk-jan-seckel-apotheker-de-nederlandse-farmaceutische-support

Dirk Jan Seckel

Apotheker

dirk@dnfs.nl

T: +31622679975

Andere Blogs

Als ZZP’er aan de slag bij DNFS

Als zzp’er is het altijd fijn om verschillende opdrachten in het vooruitschiet te hebben en te weten waar je aan toe bent. Wij kunnen je…

De rol van een interim apothekersassistente

Miranda Tibben (32) is sinds 2015 apothekersassistent. Na haar opleiding is ze gaan werken in de Poliklinische apotheek en in de klinische farmacie. Inmiddels is…

Interview met Petra Hoogland, apotheker bij Service Apotheek

‘’Een apotheker zonder nierfunctie-gegevens is als een kapper zonder schaar’’   Dikke Van Dale: apo·the·ker – wettelijk bevoegd bereider en verkoper van geneesmiddelen     Petra Hoogland,…

Als apotheker aan de slag bij Fagron Sterile Services Nederland

Net afgestudeerd en aan het werk. Een korte blik op de ervaring van Jules van Boven, die via DNFS als apotheker aan de slag is…

Interview met Mark van der Wouden, afdelingshoofd klinische farmacie Beatrixziekenhuis

“Houd aandacht voor je mensen maar ook voor jezelf. Zorg goed voor jezelf, ondanks alles wat er op je afkomt. Zo kun je er uiteindelijk…

Doelen behalen in de apotheek

Behaal jij de jaardoelen in jouw apotheek? Hoe monitor je gedurende het jaar de gestelde KPI’s? Kortom, hoe bepaal je of je al dan niet…

Wanneer therapietrouw van levensbelang is

Je hebt het niet kunnen missen. Onder leiding van een cardioloog van het UMC Utrecht is de eerste implantatie van een kunsthart werkelijkheid geworden in…

Professionals uit de openbare apotheek, een uitkomst voor het ziekenhuis

Een jaar of acht werkte ze in dezelfde openbare apotheek. Een fijne, veilige plek waar ze precies wist waar ze aan toe was. Toch begon…

De overstap naar het ziekenhuis: werven én inwerken

Een overstap van de openbare apotheek naar het ziekenhuis – iets dat veel apothekersassistentes wel willen, maar vaak onmogelijk lijkt. Terwijl tegelijkertijd veel ziekenhuizen op…

Jonge talenten in de farmaceutische industrie

Vanuit de opleiding de farmaceutische industrie in – een kijkje in het werk van een Quality Engineer bij Sanquin Plasma Products    Sinds 2013 zijn…